Quan
arriba la temporada d´estiu i Eivissa posa la sisena velocitat, un
nombrós grup de gent veu reduït el seu temps de dedicació a
tasques familiars, bé per l´augment d´hores de treball o bé
perquè inicien el seu contracte temporal. Molta mà d´obra és
necessària per rebre i acomodar a la cada vegada més elevada (i
preocupant) quantitat de turistes que vénen a les nostres terres.
Això treu a debat una qüestió que cada cert temps es motiu de
discussió i sobre la que ben sovint opinam en contextos informals:
els deures escolars.
Entre
el arguments dels defensors, ja siguin experts, docents o famílies,
està la necessitat de reforçar l´aprenentatge de l´aula. Pel que
fa a l´argumentació dels contraris, el principal és que els deures
a casa augmenten les diferències socials, ja que hi ha famílies que
poden ajudar directament o indirecta als seus infants, mentre que
d´altres no tenen aquesta possibilitat per motius socioeconòmics.
Després dels raonaments, estan els retrets. Quan un pare o mare es
troba un docent que no té per costum manar deures, la crítica és
que no estaran preparats pel següent curs, per l´institut o per la
universitat. En el cas contrari, quan els deures són excessius, la
inquietud és la falta de temps o els conflictes que sorgeixen en la
realització de la tasca entre fills i progenitors. Qui no ha viscut,
dins d´un rol o d´un altre, un diumenge a darrera hora, amb preses
i correres per acabar els deures, amb els nervis i el cansament de
tots els implicats?
La
reducció d´hores per prestar l´atenció necessària a les nostres
filles i fills dificulta el seguiment de les tasques a realitzar o,
fins i tot, la determinada ajuda que aquests poden demanar per acabar
les feines encomanades pels docents. En aquest debat reiterat
freqüentment, hi trobam sòlids defensors i ferms detractors. Fins i
tot dins les escoles la disparitat de criteris és la tònica
habitual. Molta literatura hi ha al respecte. Malgrat això, no ens
resignam a aportar el nostre gra de sorra a tan delicada qüestió.
Sense
voler entrar més a fons en la gairebé innombrable quantitat
d´arguments a favor d´una opinió o de l´altra, pensam fermament
que la solució està en heterogeneïtzar aquesta situació. Si hi ha
diferències entre centres, entre aules i, finalment, entre alumnes,
per què no ha d´haver-hi dissimilituds entre els deures escolars a
realitzar?
Per
exemple, la clau per
resoldre la diferència entre els contexts de diferents centres està
en dotar-los de suficient autonomia per propiciar un ensenyament
ajustat i el més aprofitable possible. La clau per resoldre la
diferència entre l´alumnat dins d´una aula és dotar el procés
d´ensenyament–aprenentatge d´una individualització que permeti
que cadascú dels nostres infants tingui un desenvolupament ajustat a
les seues possibilitats, tot tenint en compte les característiques
pròpies.Anàlogament, el mateix podem dir dels deures.
Això
és, conèixer perfectament el nostre alumnat per poder saber si
necessiten reforçar algun element a casa, que per diferents motius
no han pogut assolir a classe. Saber si aquest alumne tindrà ajuda
de la família per adaptar els deures a realitzar. Entendre el seu
grau d´autonomia per ajustar la dificultat de les activitats. Tenir
en compte la quantitat d´hores d´activitats extraescolars que té
el nostre discent. Donar l´oportunitat a l´alumnat d´aprenentatge
ràpid per poder ampliar els seus coneixements. Adaptar les
activitats a les diverses capacitats de l´alumnat. Esbrinar quan de
temps estarà l´infant a casa per poder fer la feina amb calma i
sense nervis. I possibilitar la realització d´activitats
significatives i lúdiques. Tot això, és clar, cercant uns criteris
claus i bàsics que han d´impregnar la totalitat de tasques: no
ocupar un excessiu temps del seu temps lliure, que no continguin
abusives repeticions, que hi hagi un treball previ a l´aula i que
els hi servesquin per obtenir un feedback el més efectiu possible. I
per sobre de tot, que els nostres petits no avorresquin allò que
fan.
Ja
hem dit la nostra. Els deures no poden seguir sent motius de
discrepàncies triangulars entre l´escola, la família i l´alumnat.
Per aquesta raó hem de buscar solucions pedagògiques i socials per
tenir uns criteris comuns aplicables a tot el territori. Seria una
primera passa.
Després
encara ens quedarà l´adultització dels infants: omplim
d´activitats el seu temps de lleure en vegada de proporcionar-los un
desenvolupament adequat gràcies a la concessió de llibertat per
jugar, imaginar, investigar i fins i tot, passar temps sense saber
que fer. De ben segur que hi trobaran solucions. Aquest, però, és
un altre tema.
(Diario de Ibiza, 15 de juny de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada