A
les sis i mitja del matí del sis de juny de 1944, uns 170.000
soldats, entre els quals hi havia 20.000 paracaigudistes, 20 vehicles
i 5.000 avions foren mobilitzats per desembarcar a les platges de
Normandia. Era l'inici del final de la 2a Guerra Mundial, el major
desembarcament de la història, i és conegut per tothom com el dia D
i l'hora H.
Si
em permeteu, empraré el símil, tal i com heu pogut llegir al títol
de l'article, ja que sens dubte aquest serà el curs que marcarà
l'esdevenir de l'educació balear els propers anys: aquest serà
l'any A.
Després
de dos cursos d'aquesta legislatura, on l'executiu ha combinat
mesures d'aplaudir amb unes altres bastant decebedores, arribem al
punt de no retorn, al moment que serà decisiu per analitzar l'èxit
o fracàs en matèria educativa de l'actual conselleria. Però no
només això. La situació és més profunda i complexa.
Una
petita visió retrospectiva ens duu a diferents moments que conformen
els clarobscurs d'aquesta legislatura. Molt breument: tot començà
amb una negociació per tancar la vaga indefinida on el Conseller
March pretenia, no sabem per quins set sous, que fos desconvocada pel
simple fet que el Govern havia canviat. Aquest procés es tancà amb
la signatura de l'Acord March entre la Conselleria i l'STEI i CCOO,
sense l'Assemblea de Docents, que considerà insuficient allò que el
paper contenia. Això ens va ajudar a entendre a molts, que alguns no
havien entès res. No havien entès la reivindicació de canvi de
paradigma en el món educatiu realitzada pels fets de l'anterior
legislatura. No havien entès la necessitat d'allunyar-nos de
l'Efecte Pèndol (llegiu article) que es produeix en cada canvi de
govern. I no havien entès que s'havia de donar un protagonisme real
i efectiu a la comunitat educativa per sobre de decisions polítiques
per donar continuïtat a les resolucions preses.
Així
va ser també com es varen treure de la màniga un Decret
d'Ensenyament de Llengües del que ens vam assabentar per la premsa i
unes quotes per establir el nombre de professorat de suport que
rebria cada centre, decidides de forma unilateral i on, de nou,
s'establia un criteri numèric absurd per aquesta dotació, lluny
dels respecte per la individualitat i les vertaderes necessitats de
cada alumne/a.
Aquests
tres fets posaven sota sospita una conselleria que malgrat
l'inevitable canvi de tarannà, semblava ser que agafés camins vells
que molts esperàvem no haver-hi de transitar mai més.
Dins
d'aquest primer curs escolar legislatiu, com un oasi apareixia el Pla
Quadriennal de Formació del Professorat, aquest sí, realitzat
conjuntament per la Conselleria i un gran nombre de docents de les
diferents illes en jornades obertes per tothom i amb dinàmiques
cooperatives de treball, tot demostrant que no era tan difícil el
que es reivindicava.
El
2n curs començà amb una concentració a Eivissa per tots aquesta
motius comentats, a més per demanar que s'acabés amb la marginació
històrica que viuen les Pitiüses en matèria d'infraestructures i
manteniment de centres. Tot seguit, la comunitat educativa iniciava
la campanya #mésdemil, exigint que pels pressuposts de l'any actual,
la quantitat per educació anés en aquesta direcció: més de mil
milions d'euros. Res més lluny de la realitat i una nova decepció.
Felicitació nadalenca de FAPA Mallorca amb la reivindicació #mésdemil |
Paral·lelament,
s'intentava realitzar una reducció de ràtios a les aules, començant
des dels 3 anys, que en massa ocasions no era real per la manca de
planificació en infraestructures. Tard, massa tard, aparegué un
document molt de temps demanat: el pla de l'IBISEC (Institut Balear
d'Infraestructures i Serveis Educatius). Mai no és tard quan Déu
arriba. Un pla que no per benvingut, sembla insuficient per resoldre
els problemes d'escolarització que patim a Eivissa i que fa
incomplir en un percentatge elevadíssim (i intolerable, pel greuge
comparatiu que pateix l'alumnat d'aquesta illa) unes ràtios que el
propi govern va signar amb els dos sindicats abans esmentats.
I
com a teló de fons dins d'aquest àpat agredolç, el procés que ha
dut el document de Pacte Educatiu d'Illes per un Pacte al Parlament,
després de passar pel màxim òrgan consultiu en matèria educativa
a les Illes, el Consell Escolar de les Illes Balears, on va poder ser
analitzat, discutit i votat, i d'on va sortir amb una ampla majoria
de més d'un 75% de vots a favor.
Arribats
aquest punt, diverses són les circumstàncies que ens fan pensar que
aquest serà l'any A. Per part de la Conselleria d'Educació, sabrem
si és capaç de gestionar i canalitzar tot l'espectacular moviment
de formació i innovació que s'està vivint entre els professionals
educatius, que pot suposar un salt de qualitat sense precedents o bé,
en cas de fracàs, unes conseqüències que em dóna por imaginar.
Per part del Govern, un pressupost decididament valent que doti
Educació del que li és necessari. Els miracles existeixen, però
tal vegada necessiten d'una ajuda. De nou, el #mésdemil se'ns
antulla més que necessari. Sabem quin és l'estat del finançament
per part del Govern central. També sabem, però, quines varen ser
les promeses electorals dels partits que governen. Per sobre de tot,
però, sabem quines són les necessitats i sabem quina ha de ser
l'aposta d'un govern seriós per l'educació. I així esperem que
siga. Com dèiem abans, però, la situació és més complexa a
nivell polític. L'oposició també teu la seua part de
responsabilitat en el que ara ens estem jugant. Per això, per part
de l'esfera política, el tràmit parlamentari per dur endavant el
document de Pacte Educatiu, que ha de ser clau per deixar aquest
efecte pèndol que és tan negatiu per l'assimilació d'unes
polítiques continuistes i amb criteris professionals i científics.
Un document incomparable arreu del món pel seu origen de base, i que
ens dirà ben a les clares quin partit vol que els nostres alumnes
tinguin al seu abast un model educatiu del segle XXI i quin només
empra l'educació com a arma política i tant li fa els greus
problemes que tenim a les nostres illes. Clar i ras.
Dwight D. Eisenhower |
L'any
A comença l'1 de setembre. Sense ser el darrer curs de la
legislatura, serà el clau. No oblidem que el curs 18-19 començarà
la cursa electoral i tot el peix estarà venut. Serà transcendent
per a molts. Pel Govern. Per l'oposició. Per l'educació. Però per
sobre de tot, i és el que ens ha d'importar, pel futur dels nostres
fills i filles i per tant, pel futur del nostre poble. Pot marcar un
punt d'inflexió en positiu o pot desesperar tot un corrent que mai
abans s'havia vist. Anys després del dia D i l'hora H, el Comandant
Eisenhower, creador intel·lectual del mateix, va expressar que
“Aquest món armat no sols gasta els diners. Està gastant les
esperances dels infants”. Això va dir un militar. Esperem que
d'aquí uns anys no haguem de dir el mateix, aplicat a l'educació,
de l'any A. El futur està en joc. L'any A està en marxa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada