Articles

dimecres, 22 d’abril del 2020

SÓN COMPETENCIALS?

Sí. Comencem possiblement el trimestre més atípic i difícil de la nostra vida professional. Molts dubtes i dificultats són les que ens estem trobant i les que ens trobarem. Una d'elles, que tal vegada ja hauria d'estar superada, és la de la tipologia d'activitats. Repetim i ens repeteixen que aquestes han de ser competencials. I en aquest punt, com en altres molts aspectes en docència, surt la pregunta. Què és fer activitats competencials? És més, quin ens ha ensenyat a programar aquestes tasques? Cadascú, segons la seua experiència, trobarà les respostes oportunes. 



L'article no servirà per a aquest debat, que per altra banda molts ja hem tingut. Només servirà per poder ajudar, de la forma més esquemàtica i senzilla possible, realitzar activitats de forma competencial.  Si això ja ho tens superat, no cal que segueixi endavant. 

Navalla Wenger 16999

Primer de tot, clarifiquem conceptes: què vol dir competència? És més, què vol dir això de fer activitats competencials? De la infinitat de definicions de competència, ens quedarem amb la de Perrenoud (1997), per senzillesa i claredat:

“Capacitat d’actuar eficaçment en situacions diverses, complexes i imprevisibles. Es fonamenta en coneixements però no es limita a ells”. 

Això implica que una activitat seria competencial quan:
  • mobilitza diferents coneixements que té l'aprenent, 
  • per tal de resoldre una situació donada, 
  • que és nova, 
  • propera al context de l'alumnat,
  • que li provoca un interès
  • i que posi en pràctica aquells aspectes cognitius superiors (justifica, raonar, analitza, interpreta, crea...)
  • En definitiva, donar-li un ús amb sentit als coneixements.

Aquí podeu trobar aquesta graella de la Xarxa de Competències Bàsiques de Catalunya que, malgrat que està adreçada a proves d'avaluació, és totalment vàlida per endevinar si les vostres activitats són o no competencials.

Xarxa de Competències Bàsiques

Una vegada definits els conceptes inicials, passem als exemples. I si hem de partir d'un plantejament inicial que presenti una situació real, d'interès per l'infant, podem trobar força exemples:

  • Una cartellera del cinema del barri o ciutat.
  • Una notícia relacionada amb el projecte d'aula.
  • La mudança d'un company de classe.
  • La compra de material d'inici de curs.
  • La reestructuració del pati de l'escola.
  • La mascota nova d'un nen.
  • La compra de menjar per anar  a l'acampada.
  • La planificació d'una sortida o viatge fi de curs.
  • Un programa de ràdio.
  • Una publicitat.
  • Un documental o vídeo sobre un tema.
  • El seu horari durant el confinament.
  • Realitzar un plànol de la casa.
I moltes més, com els dos exemples que hi ha a continuació i les que segur que teniu ja al cap.

Aquesta situació inicial ens durà a una sèrie d'activitats que s'han de realitzar, tot partint d'aquest plantejament. Han de permetre que l'alumne raoni, pensi, interpreti, faci conjectures, justifiqui, creï, inventi... i mobilitzi diferents tipus de continguts. És important que aquestes activitats siguin les més globals possibles, i sempre que sigui possible que no les aïllem per àrees o matèries.

Als següents exemples trobareu gran quantitat de possibilitats. Veureu que són de diferents nivells, però que les podeu adaptar a l'edat dels vostres infants.



EXEMPLE 1: UNA RECEPTA.

A) PRESENTACIÓ. 

Ara que passem tant de temps a casa, podem donar-los una recepta d'un plat per cuinar, tot presentant-la sota un problema que han de resoldre: els pares estan cansats de fer el menjar, volem fer un bloc de cuina de la classe (i el fem) o hem d'aprendre a cuina per quan marxem de casa en uns anys.

B) ACTIVITATS ANÀLISI, INVESTIGACIÓ, RECOLLIDA DE DADES. 

A partir d'aquí, segons a quina edat vagi adreçada i segons els coneixements que hagin adquirit al llarg de la seua vida l'escola, prepararem activitats relacionades amb aquests apartats:

  • Cerca els ingredients a casa.
  • Si no els tens, que redactin una llista de la compra per quan els seus pares vagin a realitzar la següent compra.
  • La recepta la podem presentar amb les quantitats en diferents formats o en diferents mesures de capacitat. Una activitat seria esbrinar quan necessitem de cada ingredient. Calcular quina quantitat necessiten per dues persones, per quatre, o per una festa familiar. També la podem presentar en diferents llengües i veure si entenen com es fa el plat malgrat aquest plurilingüisme.
  • Quina forma tenen els ingredients? I quin color? Sabran dir els colors en anglès? Si n'hi llaunes o envasos pel mig: què són, prismes, cubs...
  • Aquest plat apareix a la literatura universal? A quina novel·la? Coneixen l'autor? Pots proposar-los un text X que parla sobre aquest plat. 
  • Podem incloure paraules que no coneguin (especifiques de cuina o en desús) perquè les busquin al diccionari i així augmentin el seu lèxic.
  • Que facin un càlcul de calories i si els aliments són o no saludables.
  • Planifica: quan la voldran fer? Amb qui? Què més necessiten? Que reflexioni sobre les dificultats que poden trobar? O sobre allò que ja saben fer? Com la presentaran?
  • Fem que mirin les etiquetes: llegir ingredients, observar d'on provenen els aliments, fer esment a la petjada ecològica si ho hem treballat, analitzar la distribució de carbohidrats, proteïnes, greixos, sal, o simplement mirar la data de caducitat i treballar el temps.
  • Quines eines els fan falta. Les poden escriure. O llegir. Que aprenguin com es diuen en altres llengües. Que quantifiquin: quantes en necessiten? Si afegeixes una cullera, quantes en tens? I si lleves la forqueta, quantes te'n queden? I si cerquen l'etimologia d'algun dels mots de les eines que estàs emprant. Coneixen sinònims?
C) ACTIVITATS DE RESPOSTA, ARGUMENTACIÓ, CREACIÓ.

  • A realitzar la recepta: de forma autònoma, amb una mica d'ajuda, amb molta ajuda?
  • I si inventen una variació. Com la poden fer més sana? Hi ha algun ingredient que no els agradi?
  • Escriu: que expliquin amb les seues paraules com has fet la recepta. O que inventin una al seu gust. Fan un escrit amb els beneficis i els desavantatges d'aquest plat. Preparen una presentació per explicar-ho als companys, a la família. Posen a uns cartells el nom de les eines. O dels ingredients. Fan una gràfica sobre la quantitat d'ingredients usada. Realitzen una taula de calories de cada ingredient. Redacten una carta al pare o a la mare per demanar-li que si els podrien ajudar a preparar el plat. Han llegit el text d'aquell autor X sobre aquest plat: quines són les idees principals? Què en pot destacar? Què han extret d'aquest article? Redacten un article pel periòdic de l'escola... o pel nostre bloc d'aula. I descriuen el plat. Que destaquin els sabors!
  • Raona: Quant els ha costat el plat? Quin preu li posarien a aquest si tinguessis un restaurant? Com creuen que pot ser més ecològic o com contaminar menys? Divideixen els ingredients segons quin element predomini. Que emplenin a un mapa l'origen dels ingredients. També poden indicar d'on és originari el plat...i si els agrada,  que segueixin investigant sobre la zona o el país. Químicament, quins processos poden conèixer que s'han produït en la realització de la recepta?
  • Argumenta: que redactin un crítica culinària sobre el plat. O simplement, que diguin, “El plat m'ha agradat perquè...”. Poden pensar com s'han sentit durant el procés: has estat a gust? T'ha agradat fer-ho? I si fan una graella de propostes familiars: que ens agradaria fer aquests dies i amb qui?
  • Crea: fan una publicitat sobre el plat. O un tríptic amb tota la informació que coneixen. I si fan un vídeo a la manera dels canals de cuina? O alguna cosa més senzilla, amb fotos de les diferents passes. Preparen una entrevista per fer-li a qui els hagi ajudat a fer el plat. La volen enregistrar? I si les ajuntem totes les de la classe i fem un programa de ràdio especial de cuina? Que preparen una notícia pel telenotícies: “Famós xef prepara el seu plat...”. Ho enregistram? Compte amb l'estructura! Ha agradat el plat? Que realitzin una graella de puntuacions amb els membres de la família? Fan la mitjana? Poden fer un gràfic de barres i penjar-lo a la cuina. I si pinten un quadre: tal vegada hem estudiat els bodegons: que preparin un i, a pintar. Quina tècnica poden emprar? 

EXEMPLE 2: LA FESTA.

A) PRESENTACIÓ. 

Quan acabi el confinament, tindrem força ganes de retrobar-nos, per això podríem organitzar una festa. Que en penseu? Es pot presentar un mapa amb diferents alternatives. Llocs privats i llocs públics. Preus dels diferents espais. Llocs gratuïts. Capacitats. Propietaris i on adreçar-se per demanar els permisos. Horaris d'obertura. Etc.

B) ACTIVITATS ANÀLISI, INVESTIGACIÓ, RECOLLIDA DE DADES. 

  • Que pensin on la podem realitzar. Lloc públic o privat. Quina és la diferència? Té un cost? Quin? Segons aquest preu, quan haurien de pagar? I cadascú? I hi cabeu tots. Heu mirat la capacitat? Com es demana permís per anar un dia a aquell lloc. Es pot fer via telefònica o necessiten un mail. A la millor, hi ha una forma de fer-ho al web.
  • Com planificaran el dia o la tarda. Han de berenar o dinar? El què? Com ho compren. O cadascú durà coses de casa. Farem jocs, amb tota seguretat, i els hauran de pensar. Quins proposes? Mira a veure les notícies sobre desconfinament per saber quan la podríem dur a terme. Caldran mesures de seguretat sanitària?
  • Com s'arriba al lloc on farem la festa. Cotxe? Es pot anar en bici? I en transport públic? Què passa amb els transports. Que pensin sobre la contaminació. O que busquin notícies relacionades (específica, la recerca pot ser infinita). Que pensin en com són les ciutats. Fes que reflexionin sobre això: què en penseu? A més, quin itinerari fareu per tal d'arribar-hi? Distàncies: parlem de metres, de quilòmetres, transportem distàncies. Quant tardarem si ens desplacem a X velocitat? Quina acceleració assolirà el cotxe si està aturat i arriba un moment que no podem passar de 60 km/h? Quants metres recorrerem segons l'acceleració per aconseguir aquests 60 km/h?
  • Decoraran el lloc, segur. Què necessiten? Quin preu té? Ho poden fabricar? Com? Que investiguin com es pot decorar una festa amb material de reciclatge. Cerquen a internet possibilitats. Dureu gots i plats de plàstic? Pensem sobre això. Busca alternatives. Quants globus vols posar. 5? Ja saps comptar fins al 5? I si tu en duus 5 i na Maria 3, quants hi haurà?
  • Invitacions: són necessàries? Què han d'incloure? Com es fa formalment una invitació? Han de pensar si les imprimim o les fem a mà. Com funciona una impressora? Qui la va inventar? Quan va succeir? Investiguem-ho!
  • Establiran càrrecs o compartiran feines? Han de decidir-ho. Càrrecs sí, vinga, quins fan falta? A qui de la classe proposaries per cada càrrec? Explica per què. Fan uns dibuixos per cada càrrec? Que dissenyin un identificador. Que ha de dur? 
  • Quins quadres històrics estan recreats en una festa? Anem a cercar-los en internet. Dóna exemples. Passa'ls imatges. Relacioneu-los amb el que heu estat mirant a classe sobre una o una altra etapa artística. Mira'ls, aprecia'ls. Obres literàries... Segur que trobem referències vàlides per l'activitat.
C) ACTIVITATS D'ARGUMENTACIÓ, CREACIÓ.
  • Realitzem: mireu el plànol que hem donat i feu-ne un similar (del barri, de la ciutat, de la casa o de l'habitació). Que escriguin una demanda per fer la reserva o el permís del lloc. O escriure un mail. Recorda´ls l'estructura. O no, segons et convingui. Recorda clarificar algunes indicacions. On l'enviaran? Que preparin les invitacions. Quins aspectes han de contenir? Volen convidar algú més del centre? Han d'esbrinar com l'avisen. I si escriuen unes normes de la festa per poder fer-la respectuosa amb el medi ambient? Preparen i enregistren un anunci per la ràdio. Enviem una nota per la premsa. Vinga va! Però, com es fa? Quants en serem? No oblideu a sumar els papis i les mamis! Si a l'autobús de línia caben 50 persones, cabríem tots els de la festa a un bus? O necessitaríem més? (de fet, aquesta classe de càlculs són força variats). I si fan un calendari i miren quants dies hi falten.
  • Reflexiona: que és el que més troben a faltar dels seus amics? Explica-ho. Fan una carta a algú dels  seus companys? Endavant! Però vigila que tots rebin una carta. Com s'imaginen que serà aquesta festa? Fem un text en futur! I si ja has trobat pintures sobre festes.... Quins elements comuns comparteixen? Qui són els autors i de quina època? Compareu tres característiques de cada pintura amb l'època a què pertanyen. Llegeix aquest text extret del poema X que tracta sobre una festa. Què en destacaries? Quins sentiments desperta en tu? Vols remarcar algun aspecte sobre la rima?
  • Crea: que pintin un quadre sobre la festa... Com se la imaginen? Per fer-ho, poden triar entre quatre tècniques que han treballat a classe...I si imitem algun dels poemes que hem llegit. Intentem plasmar en ell aquestes tres característiques del modernisme. Pinta les banderes de la festa: 3 banderes amb els colors primaris, i després, fes-ne secundaris mesclant els primers. Quins colors t'ha sortit? Com? I si representen en un diagrama de barres quantes nenes i quants nens aniran a la festa. Que facin una taula amb els globus que volen que es pengin i la quantitat de cada color. Hauran d'organitzar a un plànol que hi haurà a cada zona: jocs, menjar, famílies, descans, lectura, etc. I si la invitació la fan amb un tràiler de pel·lícula? Ostres, qui ho sap fer això? 
  • Argumenta: Plourà? Que busquin un climograma de l'època de la festa i que raonin quin temps creuen que farà. Quina contaminació pot arribar a provocar en un any l'ús del plàstic en les festes? A veure si poden fes un càlcul i explicar que pot provocar això. Quins creus que seran els sentiments que es despertaran aquell dia? Ho redacteu? Si recorden el conte “El monstre de colors”, poden relacionar-ho amb els seus colors.
  • Pràctica: fa anys, a les festes es feien altres tipus de jocs. Podem posar-los exemples o aprofitar-ho també perquè investiguin. Una vegada ho han fet i coneixen el joc...a practicar! Gallineta cega, Un, dos, tres, pica paret, etc. A la millor els seus pares coneixen algun més (goma, botar a la corda, una carrera de xapes) Que els hi pregunten i compartesquin amb els companys i companyes. Ho comparteixen amb un vídeo explicatiu?

En definitiva, veieu que hi ha infinites possibilitats. I el que crec que és millor de tot, com més en planifiques, més idees et surten! Ànims!