Articles

dimecres, 22 de març del 2017

LA BALANÇA

Una de les frases que més he sentit des que sóc docent és la de la vocació: “És un mestre/a vocacional”. Aquesta sempre sol anar lligada a un afalac. Per tant, tenia ben assumit que la vocació era la part més important, la fonamental, en aquesta professió. Fins que un dia, el meu amic Iñaki Monge, director del Centre de Professorat d'Eivissa, va amollar una de les frases que de vegada en quan deixa caure i que em té durant un temps en fora de joc. La frase que va pronunciar va ser una cosa així com “quin mal ha fet la vocació a la docència”.



Sorprès per la concepció que tenia formada al llarg de tants anys i com un boxejador a la vora del ko, no vaig dir res i em vaig quedar durant molt de temps pensant en la sentència. No acabava d'entendre el que Iñaki volia dir. No trobava la clau d'allò que aquella frase amagava. Sí, ja sé que hagués estat molt senzill demanar-li al propi autor pel significat de la mateixa. L'orgull, però, no m'ho permetia. Ja era com un repte, com no voler saber la resolució d'un enigma si no és resolt per tu mateix.

Uns dies després, i com sol passar en aquestes coses, la solució se'm va presentar davant dels meus ulls, quan ja gairebé havia oblidat l'assumpte. No sé a quina sèrie de televisió que alguna de les meues filles mirava, a un dels personatge li encantava cuinar. Gaudia realitzant receptes, mesclant productes, fent provatures i, com és natural, convidant els amics perquè tastessin els seus guisats. El problema que va haver-hi fou el resultat final: va ser inversament proporcional a la il·lusió que ell li posava en la preparació. O siga, un desastre. Aquí era on començava la broma entre els amics convidats, i al mateix temps, quan al meu cervell se li va encendre la bombeta.

Efectivament, tu pots gaudir molt realitzant alguna tasca, però això no implica que tinguis èxit en la mateixa. I això era el que volia dir Iñaki. Satisfet, i amb l'orgull intacte (llegiu en to de broma), l'anàlisi quedava més clar. Al menys per mi. Segurament molta gent, al igual que Iñaki, havia recorregut aquest camí feia anys. Jo ho feia en aquell instant. La vocació sense una professionalitat ben entesa podia ser perjudicial. Quan em referesc a professionalitat s'haurien d'incloure diversos aspectes: formació permanent, reflexió, anàlisi, avaluació, cooperació, actualització...i algun més que m'hauré deixat.

Aquest és un dels principals problemes que avui en dia tenim en el nostre ofici. Els docents que no estem al dia en tots aquells canvis pedagògics i científics que tenen a veure en l'aprenentatge i que, per tant, no proporcionem les màximes oportunitats possibles als nostres alumnes. Els docents que no analitzem o no reflexionem sobre la nostra pràctica, sobre el que passa a les nostres aules, sobre com aprenen els nostres discents. Els docents que romanem inamovibles davant els canvis, que fem les mateixes classes que quan vam començar a treballar o que donem els mateixos apunts que fa 30 anys. Els docents que descontextualitzem l'ensenyament amb llibres de text o amb currículums allunyats de la realitat i de l'interès de l'alumne. Els docents que pensem que si algú entra a la nostra aula a fer una observació és per criticar-nos i no per ajudar-nos, o que si algú altre ens ha d'avaluar és com un càstig i no com una oportunitat de créixer professionalment. Els docents que treballem sols, aïllats, com si estiguéssim a una escola unitària, que ens costa col·laborar amb altres companys. O fins i tot amb les famílies. Que no entenem que si anem junts arribarem més lluny.


I vos puc ben assegurar que hi ha uns quants així, malgrat que tenen una gran vocació. Són bons docents? No sé si hi haurà una fórmula per dir quina quantitat de vocació s'ha de posar a un dels plats de la balança i quina quantitat de professionalitat a l'altre. El que estic segur és que si la vocació és important, la professionalitat ha de ser imprescindible.